ترک گوشه دهان
ترک گوشه دهان یک بیماری پوستی است که باعث می شود یک یا هر دو گوشه دهان به درد و التهاب دچار شوند.
اصطلاح علمی براي مناطقي كه تحت تأثير قرار گرفته اند، رابط لبی است. این رابط به دو گوشه دهان اشاره دارد، جایی که لب های بالا و پایین را به هم وصل می کنند. ترک گوشه دهان، التهاب، از جمله قرمزی، تورم، و درد در یک یا هر دو رابط را شامل می شود.
التهاب همراه با ترک ممکن است کمی بر روی لب ها یا پوست صورت نیز ایجاد شود، اما عمدتا به گوشه های دهان محدود می گردد.
حقایقی در رابطه با ترک گوشه دهان
  • ترک گوشه دهان بیماری نیست، بلکه یک علامت برای مشکل دیگری است.
  • رطوبت بیش از حد در لب ها یا دهان می تواند به این وضعیت منجر شود.
  • هر کس از هر سنی می تواند مبتلا به ترک گوشه دهان شود.
  • درمان شامل پیشگیری از علل اساسی است.
ترک گوشه دهان چیست؟
گاهی اوقات ترک گوشه دهان را ورم گوشه دهان، چیلوز یا پرلچه هم میگویند. به زبان ساده سادگی، ترک گوشه دهان یک درد در گوشه های دهان است.
ترک گوشه دهان خود را فراتر از منطقه گوشه های دهان گسترش نمی دهد. اما در صورت عفونت و یا عدم درمان، عفونت می تواند گسترش یابد.
با توجه به خطر ابتلا به عفونت، پزشک باید علت التهاب را تعیین کرده و به درستی درمان را انجام دهد.
  • نقاط قرمز یا بنفش رنگ در اطراف گوشه لب ها
  • تورم یا ترک خوردگی در گوشه لب
  • درد و سوزش در گوشه های دهان
  • خشکی زدن لب ها در اطراف گوشه های دهان
علل
در بعضی موارد، هیچ علت مشخصی برای این مشکل وجود ندارد. با این حال اغلب، وقتی که گوشه های دهان برای مدت طولانی مرطوب باشند، ترک خوردن شروع می شود. وقتی بزاق تبخیر می شود، خشکی و تحریک آغاز شده، سپس افراد ممکن است برای از بین بردن خشکی لب های خود را میک بزنند که اینکار باعث افزایش رطوبت و در پی آن ادامه مشکلات خواهد شد.
برخی مناطقی ممکن است دچار کنده شدن پوست یا حتی خونریزی شوند. در برخی موارد پوست خشک و ترک خورده اجازه می دهد تا عفونت نیز ایجاد شود.
یکی از عفونت های رایج ایجاد شده توسط کاندیدا یا مخمر، می تواند باعث خارش یا سوزش گردد.
عفونت های باکتریایی معمول، از جمله استاف و استرپتوکوکی نیز ممکن است رخ دهند. یا حتی عفونت های متعدی در پی داشته باشد. به عنوان مثال، فرد مبتلا به ترک گوشه دهان ممکن است یک عفونت مخمر داشته باشد که با استافا آلوده شود.
مالش یا لیسیدن ناحیه آلوده می تواند آن را بدتر کرده و درد را تشدید کند.
عوامل خطرزا
اکثر افراد مبتلا حداقل یک عامل خطرزا دارند که اغلب این عامل دیابت است.
دیابت می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده، و آن را بیشتر به آلودگی های مخمری مرتبط با ترک گوشه دهان آسیب پذیر کند.
بسیاری از افراد مبتلا به دیابت مشکلات پوستی، از جمله عفونت دارند. دیابت همچنین می تواند به لثه ها و دندانها آسیب برساند و منجر به از دست رفتن دندان و نیاز به پروتزهای دندانی شده و افزایش خطر ابتلا به ترک گوشه دهان شود.
سایر عوامل خطر برای ترک گوشه دهان عبارتند از:
  • بزاق بیش از حد در تماس با پوست که ممکن است به دلیل لیسیدن مکرر لب یا به دلیل شکل لب و دهان باشد.
  • افرادی که لب فوقانی آنها جلوتر از لب پایین است، ممکن است دچار ترک شوند.
  • سیستم ایمنی ضعیف: به علت اچ آی وی / ایدز، شیمی درمانی، مصرف داروهایی که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند و بعضی بیماری ها.
  • ژنتیک: داشتن یک بیماری ژنتیکی، مانند سندرم داون.
  • مسائل تغذیه ای: شامل کم خونی یا رژیم غذایی نامناسب است که هر دو می توانند بدن را به عفونت های خاص آسیب پذیر کنند.
  • عفونت مخمر دهان.
  • بیماری های مربوط به دندان: پروتزهای دندان، به ویژه اگربه طور کامل با لثه فیت جفت و جور نشوند.
  • بیماری لثه: همچنین سایر مشکلات بهداشت دهان.
  • داشتن یک ویروس یا عفونت در داخل یا نزدیکی دهان: مانند ویروس سرماخوردگی.
  • داشتن لب های بسیار خشک و چاک دار: اگر لب ها خیلی خشک باشند، باز شده و برای ورود ویروس ها، باکتری ها و مخمر ها مناسب می شوند.
در اینجا چندین روش برای درمان ترک های گوشه دهان و علائم آن شرح داده خواهد شد:
رژیم غذایی و سبک زندگی
برای افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، ممکن است درمان شامل رژیم غذایی ، تغییر سبک زندگی، درمان با انسولین یا داروهای دیابت باشد.
مکمل های ویتامینه یا تغییرات در رژیم غذایی می توانند به افرادی که به خاطر سوء تغذیه از این ترک ها رنج میبرند کمک کند.
آنتی بیوتیک
هنگامی که این ناحیه آلوده شود، نیاز به درمان خواهد داشت.
برای درمان مناسب، تشخیص عامل عفونی بسیار مهم است زیرا مثلا اگر عامل عفونت قارچ باشد، درمان با آنتی بیوتیک جواب نخواهد داد.
در اغلب موارد، پزشک می تواند با در نظر گرفتن اینکه آیا عفونت باکتریایی یا علت قارچی است، درمان را انجام دهد.
بهداشت
تمیز و خشک نگه داشتن منطقه می تواند باعث کاهش درد و جلوگیری از عفونت شود.
پانسمان کردن لب یا محافظت از آن می تواند خشکی را از بین ببرد و پوست را ازبرخورد با بزاق محافظت کند. پزشک همچنین ممکن است یک کرم استروئید موضعی را توصیه کند که می تواند روی پوست برای التیام استفاده شود. کرم استروئید همچنین ممکن است به بهبود درد و خارش کمک کند.
مواد پرکننده و تزریق
هنگامی که یک مسئله با شکل لب یا دهان مرتبط باشد، احتمال ابتلا به ترک افزایش می یابد یا اگر فرد دارای چندین عفونت مرتبط با ترک گوشه لب باشد، پزشک ممکن است درمان را برای تغییر شکل دهان توصیه کند.
مواد پرکننده های زیبایی که با تزریق استفاده می شوند می توانند به لب هایی که مبتلا به ترک می شوند، کمک کنند. همچنین لازم است اطمینان حاصل شود پروتزهای دندانی به درستی در دهان فیکس شوند.
عوارض
ترک گوشه دهان می تواند در صورت عدم درمان منجر به عفونت قارچی یا سایر عفونت ها شود.
همچنين بیماری هایی که منجر به ترک گوشه دهان مییشوند، عوارضي در پی دارند. برای مثال دیابت درمان نشده می تواند باعث مشکلات قلبی شود.
در زمان ویزیت شدن توط پزشک
درمان ترک گوشه دهان آسان است ، اما همیشه نمی تواند در خانه انجام شود. افرادی که نقاط قرمز یا بنفش را در لب های خود مبینند یا افرادی که درد لب، سوزش یا خشکی را تجربه می کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند. درمان اولیه توسط پزشک می تواند مانع گسترش عفونت شود.
دورنما
ترک گوشه دهان خطرناک نبوده و قابل درمان است. علائم معمولا طی چند روز پس از شروع درمان بهبود می یابند.
بعضی افراد ممکن است دوباره دچار ترک شوند و در پی آن عفونت ها نیز بروز کنند.
این به این معنی است که افراد مبتلا به دیابت، افراد با آناتومی لب غیر معمول و یا سایر عوامل خطر برای ابتلا به عفونت، باید به فکر پیشگیری از این بیماری باشند. برخی از استراتژی های پیشگیری عبارتند از:
  • خشک نگه داشتن لب
  • درمان بیماری های اساسی