تنفس از دهان
پادنا نیوز – اکثر مردم در مورد چگونگی تنفس فکر نمی کنند. یک فرد به طور معمول از طریق بینی تنفس می کند و اجازه می دهد تا هوای ورودی به بینی، گرم و مرطوب شود.
با این حال، بعضی از مردم عمدتا از طریق دهان به جای بینی نفس می کشند. این به معنای تنفس از دهان است.
بعضی از افراد تقریبا همیشه از دهانشان تنفس می کنند، در حالی که دیگران دارای مشکل پزشکی مانند آپنه خوابمی باشند که باعث می شود فرد از دهان تنفس کند.
تنفس موفقتی از دهان به علت یک بیماری گذرا، مانند سرماخوردگی، ایجاد نگرانی نمی کند. تنفس مزمن دهان، با این حال، می تواند نشان دهد که یک فرد نیاز به مداخله پزشکی و یا مداخلاتی برای بهتر نفس کشیدن از بینی دارد یا خیر.
محتوی این مقاله عبار اند از:
1. علل تنفس از دهان
2. علائم
3. عوارض
4. نیاز به ویزیت پزشک
5. تشخیص
6. چگونگی درمان
7. چشم انداز
علل تنفس از دهان
چندین وضعیت بهداشتی و عوامل خطر می تواند منجر به تنفس از دهان شود. مثالها عبارتند از:
• آلرژی
• آسم
• سرماخوردگی مزمن
• از بین رفتن دیواره های بینی
• بزرگ شدن لوزه ها
• سابقه مکیدن انگشتان
• پلیپ سینوس
• ناهنجاری های مادرزادی، مثل کام شکاف دار و سندرم پیر رابینز
علت دیگر ممکن است یک مشکل در زبان، جایی که زبان در دهان بیش از حد معمول تحت فشار قرار می گیرد است.
بر اساس یک مطالعه، تنفس از دهان می تواند آسم ناشی از ورزش را بدتر کند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که هوای تنفس شده گرم و یا مرطوب نبوده که منجر به آسیب به راه های هوایی می گردد.
بزرگسالانی که سابقه آپنه خواب دارند ممکن است دچارعلائم تنفس از دهان شوند.
تنفس از دهان مزمن می تواند یک فرد مبتلا به آپنه خواب را مجبور کند فک و دهان خود را در موقعیتی قرار دهد که تنفس در آن موقعیت ممکن نیست. در نتیجه، ممکن است آنها دچار مشکلات تنفسی و خواب شبانه شوند.
افراد مبتلا به آپنه خواب که از دهان تنفس می ممکن است نیاز به یک ماسک فشار ممتد (CPAP) داشته باشند که باید بیشتر از نوع CPAP بینی استفاده گردد.
اغلب تنفس از دهان باعث می شود یک فرد با دهان کمی باز به نظر برسد.
افراد ممکن است قادر به شنیدن صدای تنفس مستقیم از دهان خود باشند. کسانی که از دهان نفس میکشند، اغلب غذاها را پر سر و صدا می خورند.
متأسفانه، کسانی که از دهان تنفس می کنند به احتمال زیاد علائم نامطلوبی خواهند داشت.
یکی از علائم ممکن است سخت نفس کشیدن باشد. تنفس از دهان، دهان و دندان را خشک می کند و که این اتفاق خود شانس خطرات را افزایش میدهد.
بر اساس یک مطالعه، حدود 50.9 درصد از کودکان که به عنوان افراد تنفس کننده از دهان شناخته شده بودند، دارای بوی شدید دهان بودند. تنها 23.6 درصد از کودکان تنفس کننده از دهان به هیچ وجه بوی تنفس نداشتند.
از انواع دیگر علائم عبارت اند از:
• مشکلات دندانی: تنفس از دهان می تواند موقعیت بد فک را ایجاد کند. این مشکل ممکن است منجر به درد فک، دندان قروچه و ناهنجاری نامنظم شود که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.
• گرفتگی صدا: تنفس از دهان می تواند راه های هوایی را خشک کرده، و باعث شود یک فرد صدای گرفته ای داشته باشد.
• تغییرات گفتاری: تنفس از دهان مرتبط با لکنت زبان می باشد.
مطالعات متعددی در این زمینه نشان داده اند که کودکان تنفس کننده ازدهان دارای تغییراتی در رشد فک خود می باشند. آنها بیشتر احتمال دارد که چهره های کشیده و فک هایی که به طور مساوی رشد نکرده داشته باشند.
این کودکان، اغلب دچاررفتار افزایش جویدن می شوند. مشکلی که برای این افراد ایجاد می شود، پس رفتگی فک خواهد بود.
وقتی تنفس از دهان یک وضعیت موقت باشد، اغلب به علت سرماخوردگی و یا بیماری دیگری است که مسدود کننده راه تنفسی می باشد که معمولا فرد در معرض تنفس از دهان، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی می باشد.
عوارض تنفس از دهان
تنفس از دهان مزمن با چندین عارضه همراه است. در حالی که فرد لزوما تمام این عوارض را تجربه نمی کند، ممکن است برخی از آنها را داشته باشد.
عوارض ناشی از تنفس از دهان می تواند شامل موارد زیر باشد:
• خطر بیشتر برای مشکلات دندانی، مانند فرسودگی دندان و بیماری های لثه
• افزایش میزان خروپف و آپنه خواب
• مشکلات مربوط به مفاصل فک
• مشکلات گفتار و بلع
• دندان هایی که به طور دقیق روی هم قرار نمی گیرند.
• لوزه ها و آدنوئید های بزرگ شده
• بدتر شدن علائم آسم
اکثر مردم می توانند قبل از اینکه علائمشان بدتر شوند و علائم طولانی مدت را تجربه کنند، به دنبال درمان باشند.
ویزیت توسط پزشک معالج:
در حالی که تنفس از دهان به ندرت حالتی وخیم در نظر گرفته می شود، در صورت بروز مشکلات به خصوص خشکی دهان در بیداری و تنفس سخت، فرد باید پزشک معالج خود را در جریان بگذارد.
والدینی که متوجه می شوند فرزندانشان خروپف کرده یا معمولا از دهان خود به جای بینی نفس می کشند باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.
تشخیص
پزشک سوالاتی را در مورد تنفس از دهان خواهد پرسید تا به تاریخچه کامل پزشکی بیمار دست پیدا کند. این سوالات بیشتر در این موارد است که چه چیزی اولین بار باعت بروز علائم شده و چه چیز هایی می تواند علائم را بدتر یا بهتر کند.
پزشک اغلب دهان، گلو و بینی فرد را برای شناسایی هر قسمت از تورم یا ناهنجاری ها و الگوی تنفس فرد، بررسی می کند.
آنها همچنین می توانند مطالعات تصویربرداری را برای بررسی مسیر هوایی بینی و انجام آزمایش های عملکرد ریه به منظور بررسی ریه های که تحت تاثیر آسم قرار گرفتن یا سایر شرایط انجام دهند.
اگر یک پزشک مظنون به آپنه خواب شود، ممکن است آزمایش خواب را درخواست کند. این شامل فردی است که به مرکز خواب می رود که در آن تجهیزات مانیتورینگ می توانند شناسایی کنند که چه زمانی تنفس فرد در خواب متوقف می گردد. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند مبتلا به آپنه خواب شوند.
چگونه تنفس از دهان درمان می شود؟
درمان تنفس دهان بستگی به علت اصلی آن دارد.
به عنوان مثال، اگردر یک فرد لوزه ها بزرگ شوند، پزشک ممکن است آنها را به یک متخصص گوش، حلق و بینی که به آن اتولراینولارینگولوژیست می گویند معرفی کند
این پزشک متخصص می تواند یک روش برای حذف لوزه ها و آدنوئید ها برای کمک به تنفس را پیشنهاد کند.
اگر فرد با شکل حفره های بینی خود مشکل داشته باشد، ممکن است نیاز به عمل جراحی پیدا کند. یک پزشک ممکن است نیاز به گسترش راه های عبوری سینوس یا انجام روش های دیگر داشته باشد تا فرد بتواند از بینی خود نفس بکشد.
مصرف داروهایی مانند اسپری های ضد التهابی بینی، آنتی هیستامین ها و ضد احتقان برای یک دوره زمانی کوتاه نیز ممکن است کمک کند.
علاوه بر این، پزشکان ممکن است قادر به تدریس تکنیک های فردی باشند که فرد بتوانند تنفس عادی خود را دوباره به دست آورند.
درست همانطور که یک فرد برای تقویت عضلات بازوی خود تمریناتی را انجام می دهد، این افراد نیز باید تمریناتی کنند ماهیچه های دهان و زبان را دوباره تقویت کرده و بتوانند از بینی تنفس کنند.
درمانگران ممکن است چند روش مختلف را تمرین کنند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از روش Buteyko، روش Papworth و یوگا Pranayama.
این تمرینات باید تنها تحت مراقبت و هدایت درمانگر واجد شرایط انجام شوند، زیرا ممکن است شامل نفس کشیدن و کنترل تنفس باشند.
چشم انداز
تنفس از دهان وضعیتی کاملا قابل درمان است که فرد نباید از درمان کردن آن هراس داشته باشد.
هر چه زودتر فرد به دنبال درمان باشد، احتمال تجربه کردن هر گونه عوارض مزمن و طولانی مدت تنفس از دهان از جمله جابجایی فک، کاهش می یابد.